torsdag 11 november 2010

Facebook i skolan?

Idag hade vi en intressant diskussion kring elevers användande av Facebook och om lärare ska eller inte ska befinna sig på den arenan. Flera olika röster hördes och det fanns ihärdiga anhängare av båda lägren. Varför inte använda de kanaler som eleverna själva använder för att föra ut även skolans budskap? Vi vill inte vara på deras mark och få veta allt som sker och händer på elevernas fritid! Är det inte höjden av curling att lägga ut läxorna på Facebook när vi har en fungerade skolportal där vi skriver in skoluppgifter? Frågor väcktes om det inte finns någon annan plattform som skolan skulle kunna tänkas erbjuda som var mer fokuserad på skolans arbete och inte på fritiden - frågan är väl om eleverna skulle använda sig av den då?

Som jag ser det finns det inga rätta svar och jag tror att diskussionen kommer att fortsätta kring detta intressanta ämne!

Den lärarinspiration vi fick idag var från Anna som visade oss hur hon på ett enkelt sätt använder texter i ett ordbehandlingsprogram och projektorn för att träna språkriktighet med eleverna - mycket bra användning av tekniken!

Idag var det inspiration som stod på dagordningen och jag visade några roliga resurser som jag har hittat på nätet via olika bloggar och tips från olika personer.

Det första vi tittade på det var ett verkyg för att publicera elevernas, eller våra, texter och bilder i tidningsform med hjälp av ISSUU. Det är en gratisresurs men man behöver skaffa sig ett konto för att kunna ladda upp sina dokument så att det blir en tidning.  Man skapar sitt underlag i word och där kan man lägga in både text och bild. Sedan spar man det som ett pdf-dokument. Pdf-dokumentet laddar du sedan upp till ISSUU som omvandlar det till en blädderbar tidning i digitalt format.

Det andra vi kollade på var en ganska onödig, men jätterolig, ordblandare som går under namnet WORDLE. Här bredvid är ett Wordle-moln på föregående blogginlägg...

Vi tittade också som hastigast på Glogster en resurs där man kan göra digitala planscher. Det är gratis att göra gloggar men man måste också här registrera ett konto för att kunna glogga. Det finns en duktig pedagog som heter Emma Wingqvist Rödjer från Göteborg som har lagt upp en resurs på svenska som visar hur man kan använda glogster i undervisningen.

När det blev dags för prova på-tiden idag blev det febril aktivietet och det kom upp några riktigt bra idéer till hur vi kan använda till exempel wordle för att ytterligare synliggöra kursplanerna i vår verksamhet!

Jag är glad och tacksam att jag får jobba tillsammans med er!

-Åsa

1 kommentar:

  1. Vad roligt att ta del av era diskussioner och erfarenhetsutbyte. Det verkar hända en hel del på Thunman. Måste nog komma på ert nästa möte och ta del av detta
    /Lasse

    SvaraRadera